METODY ORGANOLEPTYCZNE
Organoleptyczne badanie towarów, zwane także badaniem sen-sorycznym, oznacza badanie za pomocą zmysłów wzroku, słuchu, powonienia, smaku i dotyku. Za pomocą zmysłów możemy łatwo uzyskać wiele informacji: odróżnić barwę, dźwięk, zapach, smak. konsystencję. Informacje te są następnie podstawą do oceny jakości towarów.
Metody organoleptyczne są metodami powszechnie stosowany-
mi. Mają one bowiem wiele zalet. Cechuje je prostota wykonania, niezbyt skomplikowane narzędzia (rys. 10), taniość, szybkość, dostępność dla każdego zdrowego człowieka. Wymagają na ogół małych próbek, które z reguły nie ulegają zniszczeniu. Metody te są
niezastąpione w ocenie jakości wielu towarów. Metody sensorycz-ne odgrywają decydującą rolę w ocenie zarówno towarów spożywczych, jak i przemysłowych. Bez zastosowania metod organoleptycznych nie można dokonać oceny jakości masła, wędlin, tkanin, czy nawet telewizora.
Wrażenia jednak, jakie człowiek odbiera za pomocą zmysłów, są subiektywne, tzn. każdy człowiek reaguje na podniety w sposób dla niego charakterystyczny. Reakcja np. zmysłu słuchu dwojga ludzi na ten sam dźwięk nie musi być taka sama, może być i często bywa różna. Dwie czy więcej osób nie zawsze mają takie same sądy o obserwowanej barwie tkaniny, czy o smaku jakiejś potrawy. Co więcej, ten sam człowiek może różnie reagować na tę samą podnietę w różnych okolicznościach. Smak masła może mu się wydać raz lepszy, raz gorszy, zapach naparu kawy raz bardziej, raz mniej intensywny, a więc wyniki badań, które otrzymuje, nie powtarzają się. Rozbieżność wyników badań wynika więc z różnej wrażliwości zmysłowej ludzi oraz z różnych warunków, w jakich badania są prowadzone.
Aby badania organoleptyczne były jak najbardziej prawidłowe, obiektywne, muszą być dokonywane przez ludzi wyspecjalizowanych w ocenie pewnych określonych towarów oraz prowadzone w odpowiednich warunkach. Na warunki badań składają się:
odpowiednie pomieszczenie,
właściwa temperatura otoczenia i badanego produktu,
czas trwania oceny,
d stopień wrażliwości zmysłowej badającego, e) sposób wykonywania badań.
Pomieszczenie, w którym dokonuje się badań organoleptycznych, powinno, być dostosowane do rodzaju badanego towaru i sposobu badań. Do badania np. barwy produktu należy zapewnić dostęp odpowiedniego światła dziennego lub światła sztucznego zbliżonego do dziennego o natężeniu oświetlenia na każdym stanowisku pracy ok. 25 lx. Nie mogą też w polu widzenia badającego znajdować się przedmioty jaskrawe, kontrastowe, sugerujące niewłaściwą ocenę badanej próbki. Podobnie obce zapachy mogą uniemożliwić prawidłową ocenę zapachu czy nawet smaku badanego towaru. W pomieszczeniu, w którym dokonuje się oceny sprzętu muzycznego, należy zapewnić ciszę, spokój itp.
Temperatura badanej próbki jest czynnikiem bar-
dzo ważnym w ocenie organoleptycznej. Nie można dokonać pełnej
oceny ryb mrożonych w stanie zamrożonym. Ocena mrożonek
owocowo-warzywnych musi być dokonana zarówno w postaci za-
mrożonej, jak i po rozmrożeniu. Temperatura wpływa również na
sposób ujawnienia się niektórych właściwości towarów. Zapach
mydła toaletowego w temperaturze ok. 3°C będzie np. znacznie
mniej intensywny niż w temperaturze ok. 30°C. Również wrażli-
wość zmysłowa badającego jest zależna od temperatury. Tempe-
ratury zbyt niskie i zbyt wysokie znacznie ją ograniczają. Badanie
towarów dotykiem w temperaturze ok. minus 20°C na pewno nie
da zadowalających wyników, podobnie jak nie uzyskamy dobrych
wyników przeprowadzając badania w temperaturze ok. 40°C. Za
najbardziej odpowiednią 'temperaturę otoczenia przyjmuje się
18-r20°C. Taką samą temperaturę powinny mieć próbki badane
na zimno. Temperatura próbek pobranych z towarów spożywa-
nych na gorąco powinna wynosić 55-^60°C.
Czas trwania badań organoleptycznych również wpływa na ich prawidłowość. Zmysły człowieka mają bowiem zdolność adaptacji, czyli przystosowania się do nowych warunków. Wynikiem tego jest znaczne ograniczenie lub zanik wrażliwości zmysłowej. To samo zjawisko zaobserwujemy, gdy częstotliwość badań będzie zbyt duża i u badającego wystąpi zmęczenie. Wyniki badań należy opierać na pierwszych doznanych wrażeniach (długotrwałe wpatrywanie się np. w tkaninę spowoduje zmęczenie wzroku i nie pozwoli na wykrycie wszystkich wad wybarwienia).
Wrażliwość zmysłowa badającego wywiera istotny wpływ na prawidłowość i obiektywizm ocen organoleptycznych.
Są ludzie, których cechuje szczególnie duża wrażliwość sensorycz-na. Niektóre osoby charakteryzują się dużą wrażliwością smakową, inne — słuchową, jeszcze inne — węchową. Oceny organoleptyczne dokonane przez tych ludzi są oczywiście bardziej prawidłowe niż ludzi o przeciętnej wrażliwości zmysłowej. Spośród nich wybiera się specjalistów od oceny organoleptycznej np. kawy, herbaty, win i innych produktów. Ludzi tych nazywamy kiperami.
Oceny towarów dokonane przez kiperów są uważane za w pełni miarodajne i obiektywne.
Badań organoleptycznych dokonują jednak nie tylko ludzie specjalnie uzdolnieni, lecz i przeciętni. Aby ich wyniki badań były w miarę możliwości prawidłowe i obiektywne, muszą być dokonane poprawnymi metodami. Poprawność metod jest podstawowym warunkiem uzyskania wymierzalnych i powtarzalnych, czyli obiektywnych, wyników badań organoleptycznych. Do metod dających najlepsze rezultaty zalicza się metodę porównawczą i metodę punktową.
Metoda porównawcza, zwana również metodą parzystą, polega na:
porównaniu zbadanych cech towarów z ich opisami, zawartymi w normach lub innych dokumentach,
porównaniu zbadanych cech towarów z odpowiednimi cechami wzorca.
Oceniając np. garnitur badamy rodzaj użytego surowca, prawidłowość wymiarów dla danego rozmiaru, sposób i staranność wykończenia itp. Uzyskane wyniki porównujemy z danym zawartymi w odpowiedniej normie. W wypadku zgodności produktu z wymaganiami normy uznajemy go za dobry, w wypadku niezgodności z normą uznajemy garnitur za zły.
Badając kwasowość mleka odmierzamy określoną ilość mleka i alizaryny, mieszamy i porównujemy barwę otrzymanego roztworu z barwnymi wzorcami ilustrującymi określoną kwasowość mleka.
Metoda punktowa polega na tym, że główne ceohy jakościowe towaru wyrażane są w porównywalnych wskaźnikach liczbowych, czyli punktach. Istnieją różne systemy oceny punktowej. Najczę-ście stosowana jest ocena stupunktową, tzn. że towar nie posiadający wad, pełnowartościowy, uzyskuje maksymalną liczbę 100 punktów. Liczbę przyznawanych punktów za określone cechy jakościowe towaru ustala norma. W punktach wyrażamy zarówno cechy pozytywne, jak i negatywne, czyli braki. Po skończonej ocenie sumujemy przyznane punkty za cechy pozytywne i za braki. Na podstawie liczby uzyskanych punktów, zgodnie z określoną normą, zaliczamy towar do odpowiedniej klasy jakości.
W ocenie towarów przemysłowych punktujemy zazwyczaj tylko wady. Ogólna liczba punktów za wady towaru jest podstawą do zaliczenia go do odpowiedniego gatunku. Nie jest to więc system oceny stupunktowej (maksymalną, dopuszczalną liczbę punktów za wady ustala norma). Przykładem "oceny punktowej jest ocena masła (tab. 4) czy ocena porcelany.Stosując metodę porównawczą czy też punktową, posługujemy się jednym lub kilkoma zmysłami.
Wzrokiem oceniamy prawidłowość kształtów, wykończenie, wzory, fasony, strukturę, a przede wszystkim barwę wyrobu.
Słuchem oceniamy przede wszystkim instrumenty muzyczne, aparaty radiowe, telewizyjne, adaptery, magnetofony. Za pomocą słuchu wykrywamy pęknięcia wyrobów porcelanowych, szklanych, metalowych i irtne.
Powonieniem oceniamy zapach, który może świadczyć o dobrej lub złej jakości towaru oraz pozwala na identyfikację towaru. Stęchły zapach pieczywa np. wskazuje na rozwój pleśni w produkcie, zapach kwaśny wydzielony przez spalane włókno celulozowe świadczy o tym, że jest to włókno octanowe. W ocenie organoleptycznej wyróżniamy następujące główne zapachy: kwiatowy, owo-
cowy, żywiczny, korzenny, spalenizny, zgniły, stęchły, kwaśny i fermentacyjny.
Smakiem oceniamy przede wszystkim towary spożywcze, a zwłaszcza wyroby gotowe do konsumpcji. Każdy produkt konsumpcyjny i nieliczne produkty niekonsumpcyjne mają swój charakterystyczny smak. Brak tego smaku lub smak obcy jest podstawą do zdyskwalifikowania produktu. Gdyby np. tzw. pomarańczowa pasta do zębów dla dzieci miała smak gorzki, produkt uznalibyśmy za zły. Słodki posmak sproszkowanego kakao świadczyłby o jego zafałszowaniu. Wyróżniamy następujące smaki podstawowe: słodki, słony, kwaśny^ gorzki.
Dotykiem oceniamy strukturę i konsystencję towarów, temperaturę, wilgotność, gładkość powierzchni, miękkość i inne cechy. Oceny tej dokonujemy najczęściej palcami. Ponieważ wrażliwość poszczególnych palców nie jest taka sama, oceniając towary na-% leży używać tych samych palców. Badając np. wilgotność włóczki wełnianej metodą porównawczą, dotykać należy wzorca i badanej próbki tymi samymi palcami.