NORMY I NORMALIZACJA
W produkcji towarów i we wszystkich innych czynnościach związanych z towarami kierujemy się określonymi zasadami, wzorcami, wymaganiami, warunkami, czyli po prostu normami. Chcąc określić pojęcie normy w towaroznawstwie, powiemy, że norma jest to zbiór przepisów dotyczących surowców, procesu technologicznego, opakowania, transportu, przechowywania, badania jakości i odbioru jakościowego oraz użytkowania towarów.
Normy są w uporządkownej gospodarce narodowej elementem niezbędnym. Wprowadzają one ład i porządek w produkcji. Na rynku towarowym znajdują się artykuły wyprodukowane na podstawie określonej normy. Zorganizowany rynek towarowy nie ma w swym obrocie towarowym artykułów niewiadomego pochodzenia, o nieznanej technologii, towaru o przypadkowych lub dowolnych właściwościach. Normy dokładnie określają, z jakich surowców ma być wyprodukowany dany towar i jakie należy stosować technologie, aby gotowy produkt uzyskał pożądaną jakość. Jakość ta jest ściśle określona normą i nie może być samowolnie zmieniana przez producenta.
Normy są przepisami prawnymi i dla producentów mają moc obowiązującą.
Wprowadzenie norm do procesów technologicznych, nadanie wyrobom jednolitych kształtów, wymiarów przewidzianych normami, stosowanie opakowań zgodnych z normą, przechowywanie i transportowanie towarów na podstawie wskazań norm, wprowadzenie do badań jakości towarów metod przewidzianych normami — nazywamy normalizacją. Wszystkie towary, czynności i nazwy związane z towarami zgodne z normą nazywamy znormalizowanymi. Na przykład wszystkie wtyczki sieciowe mające wymiary zgodne z normą nazywamy znormalizowanymi.
Znormalizowane są opakowania cukru, jaj, piwa, żarówek, niektórych wyrobów konfekcyjnych i wielu innych towarów. Znormalizowanymi nazwiemy stopy srebra, z których w Polsce wykonujemy nakrycia stołowe. Badania jakości wędlin lub telewizorów nazwiemy również badaniami znormalizowanymi, jeśli stosować będziemy w tych badaniach metody przewidziane odpowiednimi dla tych towarów normami.
Normalizacja jest niezwykle ważna dla gospodarki narodowej. Umożliwia większy podział pracy, specjalizację i kooperację wielu przedsiębiorstw, przyczynia się do postępu technicznego i wzrostu wydajności pracy, oszczędności materiałów, do polepszenia jakości wyrobów. Dzięki normalizacji łatwiejsze staje się użytkowanie towarów i stosowanie części zamiennych. Normalizacja umożliwia współpracę gospodarczą i wymianę towarową z innymi krajami.
We współczesnej produkcji obserwujemy coraz większy podział pracy. Poszczególne przedsiębiorstwa specjalizują się w wykonywaniu wąskiego asortymentu towarów, produkują niekiedy tylko części złożonego wyrobu. Na przykład fabryki samochodów korzystają ze współpracy kilkudziesięciu kooperantów. Każdy z nich wykonuje określone elementy samochodów. Taka współpraca jest możliwa tylko dzięki znormalizowaniu produkcji.
Kooperacja przedsiębiorstw nastręcza wielu trudności organizacyjnych, a mimo to rozwija się, bo przyczynia się do wzrostu postępu technicznego i wydajności pracy. Ujednolicenie produkcji i ograniczenie asortymentu produkcyjnego umożliwia zwiększenie sprawności produkcyjnej pracowników, mechanizację i automatyzację produkcji, czego następstwem jest wzrost wydajności pracy.
Normalizacja produkcji przyczynia się do oszczędności materiałowej. Zakład produkujący wyroby z określonego surowca w dużych ilościach może tak planować wykorzystanie materiałów, że zjawisko odpadów surowcowych może praktycznie nie występować. Coraz częściej słyszymy o tzw. produkcji bezodpadowej.
Jakość produktów zunifikowanych, czyli ujednoliconych, jest z reguły lepsza niż produktów prototypowych czy jednostkowych. Zakład wykonujący zawsze ten sam produkt, łatwo może osiągnąć wysoką jego jakość.
Znormalizowane wyroby są łatwiejsze w użytkowaniu, głównie dlatego, że w razie ich uszkodzenia łatwo możemy je zastąpić innymi, o takich samych wymiarach.
Normalizacja umożliwia wymianę towarów z krajami, w których produkcja jest również znormalizowana. Sprzedaż np. szyn kolejowych do tych krajów, czy zakup żarówek nie stanowi trudności. Wiadomo, że rozmiary szyn czy gwintów żarówek są takie same we wszystkich krajach, w których produkcja jest znormalizowana.
Proces normalizacyjny jest procesem długotrwałym. Objęcie normalizacją całej gospodarki narodowej wymaga nie tylko wiele czasu, ale jest również w wielu wypadkach niemożliwe. Pewne działy czy gałęzie produkcji pozostaną, ze względu na swój specyficzny charakter, nie znormalizowane.
Działalnością normalizacyjną zajmują się powołane do tego organy państwowe. Organem centralnym w zakresie normalizacji jest Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości (PKNMiJ). Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości zajmuje się zarówno opracowywaniem norm, jak również nadzoruje działalność normalizacyjną branżowych i zakładowych organów normalizacyjnych. Polski Komitet Normalizacji i Miar został powołany ustawą z dnia 29 III 1972 r. w miejsce istniejącego od 1923 r. Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. Polski Komitet Normalizacyjny w okresie przedwojennym zajmował się normalizacją towarów przemysłowych. Szczególnie szeroką działalność rozwinął w Polsce Ludowej. Większość norm, które ukazały się do 1953 r. została opracowana przez Polski Komitet Normalizacyjny. Od 1960 r., kiedy wprowadzono normy branżowe, działalność Polskiego Komitetu Normalizacyjnego nieco uległa zmianie. Polski Komitet Normalizacyjny ustanawiał tylko normy o znaczeniu zasadniczym dla gospodarki narodowej i normy mające powszechne zastosowanie. Od marca 1972 r. działalność jego została poszerzona o zagadnienia metrologii.
Działalność PKNMiJ koncentruje się na nadzorowaniu działalności normalizacyjnej zjednoczeń branżowych i międzybranżo-wych ośrodków normalizacyjnych. Niektóre zjednoczenia opracowują obecnie normy dla przedsiębiorstw danej branży. Część zjednoczeń nie opracowuje własnych norm, lecz korzysta z norm opracowanych przez międzybranżowe ośrodki normalizacyjne.
Nieliczne przedsiębiorstwa, o specyficznej produkcji, opracowują w porozumieniu z jednostkami nadrzędnymi i Polskim Komitetem Normalizacji, Miar i Jakości normy dla własnej produkcji. Normy te nazywamy normami zakładowymi.
W okresie międzywojennym normalizacją produktów spożywczych zajmował się Inspektorat Standaryzacji. Również po wojnie dla eksportowanych towarów żywnościowych stosuje się normy Centralnego Inspektoratu Standaryzacji, instytucji Ministerstwa Handlu Zagranicznego, działającej pod nadzorem PKNMiJ.
Normy nie są stałe i ulegają zmianom. Wprowadzenie do przemysłu udoskonaleń technicznych czy opracowanie nowych receptur pociąga za sobą zmianę normy. Zmiana normy świadczy z reguły o pojawieniu się nowego produktu o wyższej jakości.
Zmiany norm i opracowania nowych norm są systematycznie podawane w publikacjach PKNMiJ. Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości wydaje Biuletyn, w którym podaje spis nowych norm polskich, branżowych i Centralnego Inspektoratu Standaryzacji, zmiany w normach, unieważnienia norm. Ponadto Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości wydaje miesięcznik naukowy ,,Normalizacja", poświęcony zagadnieniu normalizacji w Polsce i za granicą. Niezależnie od tego PKNMiJ wydaje co miesiąc komunikaty dotyczące zmian, unieważnień i nowych norm ustanowionych przez PKNMiJ, zjednoczenia branżowe i Centralny Inspektorat Standaryzacji.
Aby ułatwić zainteresowanym instytucjom korzystanie z norm i publikacji normalizacyjnych, Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości powołał do życia Centralny Ośrodek Informacji z siedzibą w Warszawie.
Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości współpracuje z komitetami normalizacyjnymi innych krajów, zwłaszcza z komitetami normalizacyjnymi krajów Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej: GOST — komitetem ZSRR, TGL — komitetem NRD, CSN — komitetem Czechosłowacji, MNOSZ — komitetem Węgier, BDS j— komitetem Bułgarii, STAS — komitetem Rumunii. Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości jest czynnym członkiem Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej — ISO (International Standard Organization). Istotnym zadaniem tej organizacji jest ustalenie zaleceń dla krajowych komitetów normalizacyjnych. Zalecenia te są
POLSKA NORMA PN-59
A-74036
POLSKI KOMITET NORMALIZACYJNY Prsałwory zbciow*
Kaszo manna
Grapa IcataUfowa XII 34
KO 664.2.055 1
podstawą do opracowywania ujednoliconych norm dla danych produktów we wszystkich krajach, co ułatwia międzynarodowy obrót towarowy.
Prawie wszystkie kraje w świecie mają komitety normalizacyjne i wydawnictwa swych komitetów wymieniają przez ISO na wydawnictwa komitetów innych krajów. Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości posiada normy nie tylko krajów RWPG, ale także innych krajów, z którymi utrzymujemy stosunki gospodarcze.
Oprócz Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ISO istnieją jeszcze inne organizacje międzynarodowe, które wydają normy. Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej wydaje normy oznaczone symbolem RS, Konferencje Przedstawicieli Komisji Normalizacyjnych Krajów Demokracji Ludowej oznaczają swoje normy symbolem R i Ru, Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna oznacza swoje normy symbolem IEC i CEJ, Europejska Wspólnota Węgla i Stali wydaje normy oznaczone symbolem EURONORM. Organizacje międzynarodowe publikują swoje zalecenia lub normy w biuletynach i przesyłają je komitetom członkowskim w poszczególnych krajach.
BUDOWA I NUMERACJA NORM
Wszystkie normy mają taki sam układ graficzny, co ułatwia posługiwanie się nimi (rys. 1).
W nagłówku strony tytułowej normy umieszczone są kolejno:
nazwa instytucji ustalającej normę, np. Polski Komitet Normalizacyjny, Polski Komitet Normalizacji i Miar, a ostatnio Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości,
nazwa normy, np. Polska Norma, /
nazwa towaru lub czynności, której dotyczy, np. Kasza manna,
numer normy i jej symbol, np. PN-59/A-74036, co oznacza, że jest to Polska Norma wydana w 1959 r. dotycząca aprowizacji, o numerze kolejnym 74036,
grupa katalogowa, np. XII 34 — co oznacza, że w katalogu norm należy jej szukać w dziale XII — Produkty spożywcze, grupie 34 — Kasza manna.
Przedmiot normy. Przedmiotem normy jetł kasza manna otrzymana z przemiału oczyszczonego ziarna pszenicy wg PN-55/A-74008.
Oznaczania
KASZA MANNA PN-59/A-74036
Na samym dole strony tytułowej normy umieszczone są kolejno:
— nazwa instytucji, która zgłosiła daną normę, np. Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
— informacja, czy norma jest obowiązująca, czy zalecana,
— nazwa instytucji zatwierdzającej normę, np. Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości.
Pod nagłówkiem strony tytułowej normy podana jest treść normy ujęta w punktach oznaczonych cyframi i tytułami. Część pierwsza określa przedmiot normy, podaje określenie danego produktu i ewentualnie jego podział na typy, klasy, gatunki itp.
Dalsze części normy mówią o wymaganiach jakościowych w stosunku do danego produktu, podając przy tym z jakich materiałów i przy zastosowaniu jakiej technologii powinien być on wyprodukowany. Następnie norma mówi o opakowaniach i oznakowaniu produktu, sposobach odbioru jakościowego towaru, przechowywaniu i transporcie oraz o metodach badań.
Układ treści poszczególnych norm nie jest taki sam, lecz zależy przede wszystkim od przedmiotu normy.
Aby można było łatwo posługiwać się olbrzymią ilością norm, należało zastosować przejrzystą ich klasyfikację. Każda norma dotyczy określonego działu gospodarki narodowej i posiada w nagłówku symbol działu. Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości stosuje następujące symbole: A — aprowizacja, B — budownictwo, C — chemia, D — drewno, E — elektrotechnika, G — górnictwo, H — hutnictwo, K — kolejnictwo, L — lotnictwo, M — mechanika, N — nauka, O — odzież, P — papier i włókno, R — rolnictwo, S — samochody, T — teletechnika, W — woda, Z — zdrowotność.
Przy symbolu następuje kolejny numer normy. Stosowanie symboli ułatwia nie tylko numerację norm, ale umożliwia ich katalogowanie. Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości wydaje co dwa lata katalogi norm uzupełnione dodatkami i komunikatami. Katalogi zawierają: spis klasyfikacyjny norm, działowy spis norm, skorowidz alfabetyczny oraz skorowidz według numerów norm.
Spis klasyfikacyjny norm dokonany jest według następujących działów:
I. Górnictwo II. Przetwory naftowe
Metale
Maszyny i narzędzia
V. Środki transportowe i opakowania VI. Urządzenia energetyczne i elektroniczne VII. Budownictwo i materiały budowlane VIII. Ceramika i szkło IX. Materiały drzewne, celuloza, papier, X. Przemysł chemiczny XI. Materiały włókiennicze i skórzane * XII. Produkty spożywcze
Przyrządy pomiarowe
Ochrona zdrowia XV. Rolnictwo i leśnictwo
XVI. Terminologia naukowo-techniczna
XVII. Wyroby z zakresu potrzeb kulturalnych. Administracja.
Wymienione działy dzieli się na klasy i grupy. Dział XII np. dzieli się na 8 klas. Klasa XII — 0 zawiera normy ogólne, klasa XII — 1 zawiera normy dotyczące mięsa, produktów mięsnych i mleczarskich, klasa XII — 8 zawiera normy dotyczące wyrobów tytoniowych i dzieli się ją na grupy. Grupa XII — 81 zawiera normy, których przedmiotem jest tytoń przemysłowy, a grupa XII — 82 zawiera normy, których przedmiotem są cygara i cygaretki.
Działowy spis norm zawiera numery, daty ustalenia i tytuły norm. Normy ułożone są w kolejności alfabetycznej i wzrastających numerów.
Skorowidze alfabetyczny i numerowy ułatwiają odnalezienie poszukiwanej normy, kierując do odpowiedniego działu spisowego.
Zazwyczaj stosujemy trzy kryteria podziału norm: instytucję stanowiącą normę, charakter prawny normy i treść normy.
Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości biorąc za podstawę instytucję stanowiącą normę dzieli je na:
normy polskie (państwowe), oznaczone symbolem PN,
normy branżowe, oznaczone symbolem BN,
normy zakładowe, oznaczone symbolem ZN,
wymagania eksportowe, oznaczone symbolem WE.
Normy polskie PN są normami państwowymi, ustanowionymi przez Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości, a zgłoszonymi przez odpowiednie ministerstwo. Normy państwowe są stosowane przez zainteresowane instytucje.
Normy branżowe BN zostały wprowadzone w 1960 r. w miejsce norm resortowych. Normy branżowe są opracowywane przez zjednoczenie branżowe i zatwierdzane przez dyrektora zjednoczenia lub niekiedy przez ministra odpowiedniego resortu. Układ normy branżowej jest taki sam, jak normy państwowej. Opracowaną normę branżową Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości, jeśli nie zgłasza do niej zastrzeżeń, umieszcza w katalogu norm branżowych. Normy branżowe są stosowane przez przedsiębiorstwa i instytucje danej branży lub przez inne przedsiębiorstwa i instytucje zainteresowane treścią danej normy ze względu na swą działalność. Przykładem normy branżowej może być norma BN-65/61122, ustanowiona przez dyrektora Zjednoczenia Przemysłu Farb i Lakierów, której przedmiotem jest „Lakier olejny ogólnego zastosowania".
Normy zakładowe ZN ustanawia dyrektor zjednoczenia, centralnego zarządu lub dyrektor przedsiębiorstwa, jeśli został do tego upoważniony. Ustanowiona norma zakładowa jest stosowana tylko w tym przedsiębiorstwie, dla którego została opracowana. Normy zakładowe mają taki układ, jak normy państwowe i branżowe, są rejestrowane i publikowane w dzienniku urzędowym odpowiedniego ministerstwa. Przykładem zakładowej normy może być norma ZN-67/MPSS/C-a-8, ustanowiona przez dyrektora Zjednoczenia Przemysłu Cukierniczego, której przedmiotem jest „Kakao w proszku do picia" produkowane przez Zakład Przemysłu Cukierniczego „22 Lipca".
Wymagania eksportowe WE są normami ustanowionymi przez dyrektora Centralnego Inspektoratu Standaryzacji. Normy te stosujemy do wszystkich eksportowych towarów żywnościowych. Układ normy WE jest taki sam, jak pozostałych norm. Wymagania eksportowe WE publikuje dziennik urzędowy Ministerstwa Handlu Zagranicznego, biuletyny i komunikaty Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości. Przykładem normy wymagań eksportowych może być norma WE-63/W 15, której przedmiotem są „Jaja kurze świeże".
Ze względu na charakter prawny norm, Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości rozróżnia normy obowiązujące i zalecaner Normy zalecane są ustanawiane bardzo rzadko. Prawie wszystkie państwowe normy i wszystkie normy branżowe i zakładowe oraz wymagania eksportowe są normami obowiązującymi. Nieprzestrzeganie norm obowiązujących jest karalne. Jeżeli z ważnych przyczyn gospodarczych zachodzi potrzeba odstępstwa od normy, zgodę na to odstępstwo wyraża Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości na wniosek właściwego ministra. fNormy PN, BN, ZN i WE dzielimy także ze względu na ich
treść. Wyróżniamy normy przedmiotowe, czynnościowe, klasyfikacyjne, znaczeniowe i inne.
Normy przedmiotowe określają kształt, wymiary, ciężar i inne cechy produktu. Omawiają także sposób opakowania, transportu i przechowywania danego wyrobu. Normy przedmiotowe mogą być pełne i niepełne. Normy przedmiotowe niepełne mówią np. tylko o wymaganiach technicznych w stosunku do określonego wyrobu.
Najbardziej popularne są normy przedmiotowe pełne. Zawierają one niekiedy niektóre dane dotyczące technologii produktu, wymagań jakościowych, metod badań, opakowania i transportu, są więc normami najbardziej przydatnymi. Na przykład norma przedmiotowa pełna PN-62/D-97003, której przedmiotem jest „Sklejka ogólnego przeznaczenia", precyzuje pojęcie sklejki, podaje podział sklejek, klasy jakości, rodzaje użytych do produkcji drewna i klejów, zamieszcza wymagania techniczne stawiane sklejkom, wymienia spotykane wady, wreszcie omawia opakowanie, przechowywanie i transport sklejek.
Normy grupowe są rodzajem norm przedmiotowych niepełnych. Przedmiotem ich są zagadnienia dotyczące różnych produktów. Do norm grupowych zaliczamy np. normę PN-64/O-79021, której przedmiotem jest „System wymiarowy opakowań", mający zastosowanie w transporcie określonych grup towarowych. Jest to norma przedmiotowa niepełna, traktuje bowiem tylko o wymiarach opakowań.
Normy czynnościowe określają proces technologiczny, znakowanie towarów, metody badań towarów i inne czynności związane z produkcją, oceną i użytkowaniem produktu. Na przykład norma PN-67/H-04605 „Badanie metalowych powłok ochronnych" omawia sposób pobierania próbek, opisuje metody badań, rodzaje użytych narzędzi i przyrządów do badań, sposób oznakowania wyników.
Normy klasyfikacyjne ustalają zasady podziału, czyli klasyfikacji towarów. Norma PN-64/A-86100 ustala np. podział produkowanych serów ze względu na surowiec, zawartość tłuszczu, sposób produkcji.
Normy znaczeniowe ustalają terminologię, określają ściśle treść pojęć, znaków umownych, symboli i skrótów. Norma znaczeniowa
PN-tiO/D-01002 „Łączenie drewna" w części merytorycznej informuje o rodzajach połączeń dwu elementów drewnianych i wyjaśnia, co oznacza termin, np. łączenie płytowe lub prętowe, łączenie gwoździowe, zszywane, splatane, i inne. Norma PN-58/N--01103 „Oznaczenie najważniejszych wielkości fizycznych. Optyka i promieniowanie" ustala np., że należy używać terminu „lumina-cja" zamiast „jaskrawość", „emitacja" zamiast dotychczasowego „zdolność promieniowania".