POJĘCIE PARTII TOWARU I PRÓBKI
Pojęcie partii towaru jest pojęciem znormalizowanym. Normy przedmiotowe pełne lub normy czynnościowe określają dokładnie, co należy rozumieć przez partię danego towaru. Norma czynnościowa PN-57/O-91009 tak określa partię: partia obuwia, z której mają być pobrane próbki, powinna zawierać wszystkie pary jednej grupy, jednego typu wyrobu, rodzaju i odmiany oraz jednakowe pod wzglądem zasadniczych cech zewnętrznych. Jeżeli partia nie odpowiada powyższym wymaganiom, należy ją podzielić na odpowiednie grupy i każdą traktować jako oddzielną partię.
Szczegółowe dane dotyczące partii określonego towaru zawierają także branżowe przepisy odbioru jakościowego towarów oraz umowy zawarte między dostawcą a odbiorcą towaru. Ogólnie partią towaru nazywamy towar:
o tej samej nazwie,
pochodzący z jednego zakładu produkcyjnego,
posiadający jednakową datę produkcji,
znajdujący się w jednakowym opakowaniu, , — załadowany do jednego środka transportu,
— jednorazowo, z jedną fakturą dostarczony odbiorcy. . Wielkość partii towaru jest różna i wyraża się ją
w różnych jednostkach miarowych. Wielkość ta zależy od rodzaju towaru oraz od zawartej między dostawcą a odbiorcą umowy. Partią towaru może być zarówno pełny załadunek statku, wagonu, samochodu, jak i zawartość beczki, skrzynki, kartonu lub innego opakowania.
Reprezentatywną część partii poddaną badaniu jakości nazywamy próbką. Za reprezentatywną uważa się próbkę pobraną z partii towaru, tak, aby odzwierciedlała rzeczywistą jego jakość. Właściwe pobranie próbek może niekiedy nastręczyć trudności. Trudności te wynikają przede wszystkim z różnorodnych właściwości towarów oraz z warunków, w jakich próbki są pobierane. Próbki bowiem pobiera się z wagonów kolejowych, z magazynów zamkniętych i ze składów magazynowych otwartych, w różnych warunkach atmosferycznych. Znacznie łatwiej jest pobrać próbkę towaru sztukowego, np. odzieży z magazynu zamkniętego, niż próbkę oleju pędnego z cysterny czy próbkę koksu z wagonu kolejowego.