TKANINY
Tkaniną nazywamy wyrób włókienniczy utworzony z dwóch systemów nitek: osnowy i wątku. Osnową nazywamy przędzę biegnącą wzdłuż długości tkaniny. Wątkiem nazywamy przędzę biegnącą prostopadle do osnowy, czyli wszerz tkaniny.
W procesie tkania nitki osnowy i wątku przeplatają się wzajemnie tworząc tkaninę. Sposób przeplatania się tych dwóch nitek nazywamy splotem tkackim. Sploty tkackie dzieli się na podstawowe, pochodne, złożone i żakardowe.
Do splotów podstawowych należą: splot prosty, skośny i atłasowy (rys. 109).
Splot prosty, zwany płóciennym,
powstaje z osnowy i wątku o jednako-
wym teksie i jednakowej liczbie skrę-
tów. Tkanina lniana i bawełniana wy-
konana w tym splocie nosi nazwę płót-
na, wełniana z przędzy zgrzebnej —
sukna, jedwabna — tafty. Tkanina o
splocie prostym jest gładka, dwustron-
C) nie jednakowa, mocna.
Sploty skośne dają tkaniny o skośnych rządkach, o różnych stronach. Na stronie wierzchniej, prawej, mogą przeważać albo nitki osnowy, albo nitki wątku. Najczęściej sploty skośne spotykamy w tkaninach ubraniowych. Sploty atłasowe charakteryzują się
tkackie regularnymi rzadkimi krzyżowaniami
podstawowe: a) prosty, b) wątku z osnową. Uzyskuje się dzięki
skośny, c) atłasowy temu gładką { błyszczącą p0Wierzchnię
tkaniny. Strona odwrotna tkaniny jest matowa, szorstka. Tkaniny atłasowe są słabe, w większości używane są na podszewki, fartuchy.
Do splotów pochodnych należą: rypsowy, skośny wie-lorządkowy, zygzakowaty, atłasowy cieniowany, geometryczny, prążkowany, wątkowy, gazejski — stosowany przy produkcji firanek i inne.
Splotami złożonymi nazywamy sploty dające tkaniny podwójne, piki plisowe, frędzelki, pluszowe, welurowe i gazowe.
Sploty żakardowe są to kombinacje omówionych już splotów, dające efektowne wzory, najczęściej jednobarwne.
Określanie splotów tkackich. Rodzaj splotów tkackich w tkaninie ustala się w następujący sposób: wycina się próbkę o wymiarach 5X5 cm i umieszcza na podkładce prawą stroną do góry, tak aby nitki wątku biegły równolegle do krawędzi stołu. Z dolnej i lewej krawędzi wysnuwa się nitki na szerokość 1 cm, aby można-było następnie igłą rozluźnić splot przesuwając nitki osnowy w lewo, wątku w dół. Rozluźniony splot jest łatwiejszy do odróżnienia.
Z rodzajem splotów łączy się gęstość tkaniny, tzn. gęstość osnowy i wątku w tkaninie. Najczęściej gęstość osnowy jest większa niż gęstość wątku. Gęstością osnowy nazywamy liczbę nitek osnowy przypadającą na 10 cm tkaniny i zapisujemy np. 320 nitek/10 cm.
Badanie gęstości tkanin przeprowadza się za pomocą lupy tkackiej. Liczbę nitek osnowy oblicza się w trzech dowolnych miejscach tkaniny, wątku zaś — w czterech miejscach wzdłuż osnowy. Za liczbę nitek na 10 cm tkaniny przyjmuje się średnią arytmetyczną dokonanych pomiarów oddzielnie dla wątku i oddzielnie dla osnowy. Jeżeli np. liczba nitek osnowy z 3 pomiarów wynosiła 20, 18, 19, wątku zaś z 4 pomiarów — 26, 25, 25, 27, gęstość tkaniny wynosi: o = 18, w = 25.
Z gęstością tkaniny wiąże się jej ciężar i grubość. Ciężar tkaniny wyraża się jako ciężar jednego metra kwadratowego tkaniny. Grubość tkaniny określa się w mikrometrach.
Tkanina, która opuszcza krosno, poddawana jest procesowi wykończenia. W skład tego procesu wchodzi bielenie, barwienie, drukowanie, malowanie, dekatyzowanie, apreturowanie, impregnacja, folowanie, drapanie, czesanie, opalanie, prasowanie, oznakowanie, zwijanie i plombowanie.
Tkaniny bieli się najczęściej związkami chlorowymi. Do bar-wienia używane są barwniki syntetyczne i mineralne. O rodzaju użytego barwnika decyduje rodzaj włókna i przeznaczenie tkaniny. Drukowanie tkanin jest najtańszym sposobem zdobienia jednostronnego tkanin za pomocą szablonów, matryc i wałków. Ręczne malowanie tkanin stosuje się niemal wyłącznie do tkanin jedwabnych. Celem dekatyzacji jest osiągnięcie maksymalnego skurczenia się tkaniny przez działanie na nią gorącą parą wodną. Apreturowanie — to nasycenie tkaniny substancjami nadającymi jej sztywność i połysk. Impregnacją nazywamy nasycenie tkaniny substancjami nie przepuszczającymi wody lub chroniącymi przed działaniem szkodników, np. molami. Falowanie polega na spilśnia-niu powierzchni niektórych tkanin wełnianych dla uzyskania większej gęstości. Celem drapania tkaniny jest uzyskanie powierzchni włochatej, celem czesania jest jednokierunkowe ułożenie włosa. Strzyżenie i opalanie stosuje się wtedy, gdy chcemy uzyskać bardzo gładkie powierzchnie tkanin.
Badanie odporności barwnika tkanin na pranie przeprowadza się w czasie prania mechanicznego w kąpieli w 60 i 95°C i w czasie prania ręcznego w temperaturze 40°C. Kąpiel składa się z 5 g mydła sodowego i 2 g węglanu sodu w 1 dm8 wody. Próbkę o ciężarze 2 g pierze się przez 30 minut. W praniu ręcznym próbkę wyciska się co 2 minuty nie wyjmując jej z kąpieli. Po praniu próbkę płucze się przez 10 minut w bieżącej wodzie, a następnie suszy. Po wysuszeniu porównuje się barwę próbki z barwą tkaniny, z której próbka została wycięta. Jeśli do kąpieli została włożona równocześnie próbka biała, sprawdza się stopień zabrudzenia tkaniny białej przez porównanie jej z tkaniną taką samą nie praną. Barwnik odporny na pranie nie zmienia zabarwienia tkaniny, ani też nie brudzi tkaniny białej. Ocenę przeprowadza się przy świetle dziennym w miejscu nie nasłonecznionym.
Stopień zmiany barwy próbki ustala się przez porównanie kontrastu barwy próbki i tkaniny nie pranej z kontrastem tzw. szarej skali do oceny zmiany barwy.
Szara skala składa się z 5 par pól barwy szarej, przy czym jedno pole w każdej parze ma szarość niezmienną, pozostałe tworzą skalę szarości od 5 do 1. Pole 5 ma szarość równą polom o szarości niezmiennej, stąd przy tym polu nie zaobserwujemy żadnego kontrastu, co oznacza się: kontrast = 5°. Pole 1 wykazuje największą różnicę kontrastu z polem niezmiennym, stąd największy kontrast oznacza się: kontrast = 1°, następnie 2°, 3°, 4° i równy zeru 5°.
Oznaczenie odporności wybarwienia tkaniny na światło przeprowadza się przez poddanie próbki tkaniny działaniu światła słonecznego. Próbkę o wymiarach 1X6 cm przykrywa się folią metalową, zakrywając 1/3 .jej ' powierzchni i umieszcza się w szklanej gablocie. W tejże gablocie umieszcza się 8 wzorców z tkaniny wełnianej barwionej na niebiesko, o różnej znanej odporności na światło, tworzących wzrastającą skalę odporności od 1 do 8. Gablota powinna być skierowana *do światła słonecznego i nachylona pod kątem 45° do podstawy. Naświetlenie trwa od chwili, gdy kontrast między częścią naświetloną próbki a nie naświetloną odpowiada kontrastowi 3° szarej skali, lub gdy barwiony na niebiesko wzorzec 7 wypłowieje do kontrastu 4° stopni szarej skali. Stopień odporności na światło danej próbki wyznacza numer tego wzorca niebieskiego, który wykazuje taki sam kontrast, co badana próbka. Jeżeli np. w chwili przerywania naświetlania próbka wykazuje kontrast taki sam, jak próba niebieska nr 6, wówczas stopień odporności tkaniny na światło wynosi 6.