WADY JAKOŚCI I ODBIÓR JAKOŚCIOWY TOWARÓW
Jakość towaru określiliśmy jako zespół właściwości, które decydują o mniejszej lub większej użyteczności towaru. Właściwości, które przyczyniają się do zwiększenia użyteczności towaru, które warunkują tę użyteczność, nazywamy cechami dodatnimi, zaletami. Brak tych właściwości ogranicza użyteczność towaru lub też czyni produkt nieużytecznym. Powiadamy wówczas, że towar posiada wady.
Wady towarów mogą wynikać ze złej jakości surowca, mogą powstawać w toku procesu technologicznego, w procesie wykończania produktu, w czasie transportu lub w czasie magazynowania towarów.
Wady skóry np. mogą wynikać ze złej jakości skóry surowej. Skóra surowa może być dziurawa, skaleczona, różnej grubości itp. Wad tych nie da się często usunąć w toku procesu technologicznego ani w czasie wykończania. Pozostaną one w produkcie gotowym, obniżą jego wartość użytkową.
Dobry surowiec może w toku procesu technologicznego ulec zniszczeniu lub uszkodzeniu. Nawet najlepsza tkanina nie wpłynie na poprawę jakości odzieży źle skrojonej i źle uszytej. Wady procesu produkcyjnego okażą się decydujące w ustalaniu stopnia wartości użytkowej wyrobu.
Zła jakość farb, niestaranność malowania, niemodne wzory obniżają wartość użytkową nawet najstaranniej uformowanej i wypalonej porcelany. Wady wykończenia mogą niekiedy w ogóle uniemożliwić użytkowanie towaru.
W czasie transportu mogą również powstać wady, np. zdeformowanie wyrobu, okaleczenie, odrapanie.
W czasie przechowywania towarów mogą powstać wady, np. plamy, może zwiększyć się kwasowość produktu, mogą następować procesy starzenia się i rozkładu.
Ze względu na wpływ wad na użyteczność towa-r u dzielimy je na wady zasadnicze i niezasadnicze.
Wadami zasadniczymi nazywamy wady, które uniemożliwiają użycie danego wyrobu zgodnie z przeznaczeniem, np. w tkaninach dziury, gniazda, niedobicia, w porcelanie — pęknięcia, rażące krzywizny, w pieczywie — pleśń, w jajach — nieprzyjemny zapach itp.
Wadami nie zasadniczymi nazywamy te wady, które ograniczają wartość użytkową towarów. Do wad niezasadniczych zaliczamy w tkaninach smugi, małe plamki, w porcelanie — rysy, mało widoczne krzywizny, w pieczywie — pęcherze pod skórką, nieprawidłowy kształt, w jajach — niewielkie zabrudzenia, zerwane wiązadła itp.
Ze względu na sposób występowania wad dzielimy je na jawne i ukryte.
Do wad jawnych zaliczamy wszystkie wady, które możemy stwierdzić zmysłami wzroku, słuchu, dotyku, smaku i powonienia bez dokładniejszych badań towaru. Do wad jawnych zaliczymy np. zielonkawy kolor wędlin, skorodowane wyroby metalowe, różne wielkości obuwia w parze.
Wszystkie inne wady nazywamy wadami ukrytymi. Wadami ukrytymi są np. kości wewnątrz wędlin, wada w konstrukcji maszyny, która ujawnia się dopiero w toku użytkowania, żle sklejone obuwie. Podział wad na jawne i ukryte ma szczególnie duże znaczenie przy odbiorze jakościowym towarów.
Wyróżniamy także wady starości, czyli powstałe w towarze na skutek długiego przechowywania nawet w najlepszych warunkach. Wadami starości będą np. lepkość i spękanie gumy, rozdzielenie się majonezu i musztardy.
Aby zapobiec dostawaniu się na rynek towarów z wadami jakości i nie dopuszczać do gromadzenia się w magazynach towarów trudnych do zbycia, dokonujemy przy odbiorze towarów oceny ich jakości, co nazywamy odbiorem jakościowym.
Przez odbiór jakościowy towarów rozumiemy porównanie jakości otrzymanej partii towarów z wymaganiami jakościowymi, a w szczególności sprawdzenie:
cech jakościowych towarów i porównanie ich z postulowanymi cechami jakościowymi w odpowiednich dokumentach,
okresu gwarancyjnego towarów i dokumentów gwarancyjnych,
zgodności oznakowania i opakowania towaru z obowiązującymi przepisami,
— jednolitości partii towaru,
atestu lub certyfikatu, jeśli dostawca miał obowiązek załączenia tych dokumentów,
znaku KJ, znaku towarowego,'państwowych znaków jakości i znaku bezpieczeństwa.
Odbioru jakościowego towarów dokonują powołani do tego celu pracownicy na podstawie dokumentu, którym jest zarządzenie przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży i dostaw w obrocie krajowym między jednostkami gospodarki uspołecznionej, zwane w skrócie „ogólnymi warunkami umów", oraz na podstawie norm lub innych dokumentów.
Z ogólnych warunków umów m.in. wynika, że dostawca zobowiązany jest do załączenia specyfikacji do przesyłki, jeśli zawiera ona towar niejednorodny lub w kilku opakowaniach. Dostawca ponosi odpowiedzialność za wady towaru. Jeżeli do towaru załączony został atest stwierdzający fakt przeprowadzenia prób i badań i podający ich wynik lub certyfikat stwierdzający miejsce pochodzenia towaru, albo jeżeli towar zaopatrzony został w znak jakości przyznany producentowi, odbiorca zwolniony jest z obowiązku badania towaru w czasie odbioru. W razie stwierdzenia wady towaru dostawca obowiązany jest uznać reklamację. Gdyby dostawca nie uznał reklamacji, odbiorca może zażądać przeprowadzenia ekspertyzy przez rzeczoznawcę, odwołać się do branżowej komisji rzeczoznawców w celu wydania przez nią orzeczenia o jakości towaru. Odbiorca, stwierdzający wady towarów, obowiązany jest sporządzić protokół, podając w nim opis wad i opinię rzeczoznawcy, jeżeli był wzywany. Nie ma obowiązku sporządzania protokołu, jeśli wady towaru zostały stwierdzone przez organy inspekcji handlowej.
Dane szczegółowe, dotyczące odbioru jakościowego towarów różnych branż zawierają branżowe instrukcje odbioru jakości oraz normy.
Od 1 VII 1975 r. obowiązują nowe przepisy, dotyczące odbioru jakościowego (PN-75/N-03021), zgodnie z którymi wprowadza się trzy rodzaje kontroli jakościowej: normalną, obostrzoną i ulgową, zależnie od tego, czy jakość dostarczanych towarów utrzymuje się na stałym poziomie, czy ulega wahaniom. Kontrolę norma 1-n ą stosuje się do kilku pierwszych partii towaru. Jeśli dwie z kolejnych partii nie odpowiadają normom, przechodzi się na kontrolę obostrzoną o większej wnikliwości badań.
Jeśli ocena 10 kolejnych partii towaru nie wykazuje wad, stosować należy kontrolę ulgową. Ponadto norma wprowadza określenie wadliwości krytycznej, tzn. takiej, w której jedna wadliwa cecha przesądzić może o dyskwalifikacji całego wyrobu. W takim wypadku odrzucić należy całą partię towaru.
W razie stwierdzenia towarów wadliwych, dostawca płaci kary umowne od całej partii dostarczonego towaru nawet wówczas, gdy
wymienił sztuki wadliwe.
W jednostkach handlowych odbioru jakościowego towarów dokonuje służba towaroznawcza. W skład służb towaroznawczych wchodzą towaroznawcy różnych branż. W przedsiębiorstwach handlowych detalicznych służba towaroznawcza nie tworzy zazwyczaj oddzielnej komórki administracyjnej, lecz wchodzi w skład działów obrotu towarowego lub handlowego. W przedsiębiorstwach handlowych zarówno hurtowych, jak i w dużych detalicznych, służba towaroznawcza składa się z kilku lub kilkunastu osób. Zespół towaroznawców tworzy samodzielną komórkę administracyjną, dysponuje niezbędnym laboratorium pozwalającym na badanie jakości towarów.
Niezależnie od służb towaroznawczych w przedsiębiorstwach handlowych istnieją instytucje, których celem jest świadczenie usług w zakresie odbioru jakościowego towarów, oceny jakości towarów. Są to zakłady odbioru jakościowego towarów przy zjednoczeniach przedsiębiorstw handlowych. Świadczą one usługi na rzecz wszystkich przedsiębiorstw handlowych na danym terenie. Zakłady odbioru jakościowego towarów dysponują wysoko kwalifikowaną kadrą towaroznawców różnych branż.
Spory między przedsiębiorstwami handlowymi i producentami dotyczące jakości towarów rozstrzygają rzeczoznawcy lub branżowe komisje rzeczoznawców. Rzeczoznawcy powoływani ;przez branżowe zjednoczenia są wyspecjalizowanymi towaroznawcami branżowymi.